utorok 15. septembra 2015

Expedícia Island 2015

Prepis denníku z výletu na ďaleký Island:

5.8.2015 23:55
Takže pekne poporiadku... Vo Viedni sme prešli hravo, aj napriek ľahkej nadváhe príručnej batožiny. Dokonca sa podarilo na palubu lietadla prepašovať téglikové / jogurtové borovičky, ktorými sme si pripili na náš nastavajúci výlet. Colná kontrola na KEF prebehla taktiež po masle, a tak 500 gramový NITRAN sa ocitol na Islande.
Dnes ráno, po parádnom spánku v 101 Guesthouse začala prechádzka po Reykjaviku. Prv k Ivke, odložiť veci, potom sightseeing, hot-dog eating, bomb a food buying... autobus smer Landmannalaugar...prvé okúsenie Islandskej prírody. Vietor a vcelku zima.
Momentálne som mega rád páperovému spacáku. Hlavne po tom ako sme vo vetre a na kameňoch postavili stan a uvarili večeru. Je tu ozaj zimšie ako som čakal. Už aj asi 100 krát mrholilo. Uvidíme, čo prinesú ďalšie dni. Dobrú noc!

6.8.2015 20:31
Prvý deň Laugavegur treku za nami. Dnes všetko vyšlo. Počasie paráda. Slnko svietilo, miestami na krátke gate. O 14:00 v kempe a stan postavený. Podvečer, ako aj teraz dážď. Uvidíme, čo prinesie zajtrajšok.

Marcela: „Všetci máte páperáky, len ja mám morcadellu?“

7.8.2015 19:15
Dnes, ďalší parádny deň za nami. Počasie drží, výhľady, výkony... všetko. Po rannom vysušení sme to potiahli o kemp ďalej, ako bol pôvodný plán. Z pásma snehu sme došli až k zeleným lúkam. Para zo zeme, vajcové závany... všetko ako má byť. Uvidíme čo bude zajtra :-)

8.8.2015 18:01
Dnešný deň, zatiaľ najhoršie čo mohlo byť. Od rána vietor, dážď, brody, vietor... Nula fotiek. A k tomu 10+ km cez lávové pole. Mám pocit, že aj keby bolo pekne, čo nebolo, tak by to bolo dosť psycho. Teraz ležíme v stane, je tu vcelku teplo a sucho, zatiaľ. Stan sa totiž všeliak prehýna pod nápormi vetra. Uvidíme, či prežije do rána. Dúfam, že áno a zajtrajšok si užijeme ako prvé dva dni treku. Dobrú noc prajem.

9.8.2015 22:43
Dnešok čiastočne odčinil ten predošlý deň. Vďaka budíčku o 5:00 sme všetko pekne stihli bez dažďa. Veľký kaňon, lávové pole s lepšími výhľadmi ako včera a aj fajný brod. No a aby som nezabudol, aj Islandský les. Potom presun späť do Reykjaviku.

Zhrnutie treku: 4 dni ako sa patrí. Fyzicky myslím že v pohode. Každý deň tak 6 hodín šliapania s prestávkami. Psychicky, veľmi závisí od počasia. Keby sme mali prvý deň dážď a vietor ako tretí deň, tak neviem, neviem, či by sme do toho išli. Z prírodného hľadiska veľmi pekné. Vidieť rôzne pásma prírody, od ľadovca, cez lávové polia až po les. Brodenie riek iba umocňuje zážitok z celého treku.

11.8.2015 10:37
Včera sa mi nepodarilo zapísať, nakoľko bola družná debata s bratmi Čechmi... no ale späť k ránu. Po fajnej noci a vyspinkaní sa do ružova, smer auto požičovňa. Prevzatie prešlo ako po masle, asi hodinu. Dopadlo to tak, že si môžeme zapísať čo chceme do protokolu a technik nám to podpíše. A tak sme vyrazili smer „Golden Circle“. Geysir, mega vodopád Gulfoss a trhlina medzi Európskou a Americkou doskou. No a večer už spomínané posedenie s Čechmi, hot-dogmi a nakoniec spánok.

11.8.2015 23:26
Po raňajkách pokračujeme v „road tripe“. Po ešte jednom preskúmaní delenia americkej a európskej dosky pokračujeme k vodopádom. Po vodopádoch nasledovalo kúpanie v starom termálnom kúpalisku, kde sme striedali Čechov a nás striedal autobus z Poľska. Takže aj prvá skúsenosť s termálnym kúpaním je za nami. Ďalej čierna pláž s kamennými útesmi a presun na „koniec sveta“. Teda aspoň to tak vyzeralo. Presnejšie kemp pod ľadovcom. Zajtra na pláne skoré vstávanie a výlet.

13.8.2015 9:01
Včerajší deň začal vstávaním o 5. Smer výhľady na jeden z jazykov najväčšieho Európskeho ľadovca. Keďže predpoveď bola naozaj zlá, tak sme „turistiku“ ukončili okolo obeda. Okolo obeda začalo pršať :-) Ďalej sme sa presunuli viac na východ, okolo zátoky plnej ľadovca a tuleňov. Stále pršalo. Všetky hostely plné, tak stavanie stanov v daždi. No ale ešte predtým večera v prístave. Ryby, krab a kone. Uvidíme, čo nám prinesie dnešný deň. Zatiaľ neprší.

13.8.2015 23:57
Slnečný deň za nami, i keď začína nejako fúkať. Na začiatok pekné fjordy, neskôr sopečné pláne a vodopád s najväčším prietokom v Európe. Na večer grilovačka a´la Hrnčo. Nikdy by som neuveril, že vo vetre a 10st C si budem grilovať. No dali sme to! Dobrú noc... a aby som nezabudol. Dnes bol ten deň, keď sme chutnali zhnitého žraloka. Taká rybacia chuť s divným dojazdom. Ešte, že sme to preložili borovičkou :-)

14.8.2015 23:18
Ráno pohodové raňajky a potom preskúmanie regiónu. Vyprahlý kráter, parádna jaskyňa s teplým jazierkom (bez kúpania), bublajúce diery a dymiace pyramídy, kráter s modrou vodou pri elektrárni (geotermálny). Potom presun ďalej na západ. Nájdenie najlepšieho kempu len za 500ISK (3,30EUR) aj s teplou vírivkou. Tak sme si to užili. A teraz, vysmiatí a unavení v spacákoch. No a samozrejme, ako to na Islande býva, čo by to bol za deň bez dažďa :-)

15.8.2015 22:44
Po upršanej noci prebúdzanie do slnečného rána. Raňajky v stodole a potom zmrzlina na desiatu. A začína F35 (off-road cesta stredom Islandu). Cez lávové polia, našťastie bez brodov. Večerné kúpanie v prírodnom „kúpalisku“ a šup do spacáku.

17.8.2015 0:51
Ráno sme sa prebudili do zimy. Aj spoďáre sa zišli. Pokus o trek ukončil dážď s krúpami a tak už o 12 sme boli späť na F35ke. Čo s načatým dňom? Smer polostrov, no ešte predtým jaskyňa vytvorená lávou. Potom už len štandardné, večerné hľadanie ubytka. No našli sme... cestoviny a spánok.

17.8.2015 23:59
Doobeda sme dali pokus o nájdenie ľadovca. No nepodarilo sa. Počasie a podmienky nevyšli. A Tučka skoro zjedol pohyblivý štrk. Ďalej len autoturistika. Pláž, maják, kamene, jazero, úzka trhlina v hore... Cheesburger a hot tube (niektorí) A už len kemp a spánok.

...Ráno už len presun cez Reykjavik na letisko. Let späť domov do reality.