nedeľa 20. januára 2008

Hory a turistika I.

Včera večer som mal takú nostalgickú náladu, plnú spomienok na krásne časy na horách. Pravé preto som sa rozhodol, dať aspoň niečo, na čo si spomeniem na papier, teda na „papier“ :-)

Od malička som bol „ťahaný“ po horách svojimi rodičmi, začo som im veľmi vďačný. Vytvoril som si taký vzťah k horám, aký veľa Bratislavských detí nemá. Možno k tomu prispel aj fakt, že hory máme v krvi, keďže môj pradedo, František Lipták, bol zakladateľom JAMESu, čo bolo prvé horolezecké združenie na Slovensku.

Čo si pamätám, moje vysokohorské začiatky boli náročné. Spomínam si ako ma Maroš Goldschmidt niesol na chrbte na jednej z túr v Nízkych Tatrách, keď sme prázdninovali u nich na chalupe v Mýte pod Ďumbierom. Vtedy som bol zrejem prvý krát na najvyššom kopci Nízkych Tatier, Ďumbieri.

Prvé organizovane turistické týždne so Škutilovcami a Opršalovcami boli niekedy v roku 97, čo som mal 11 rokov. Boli sme v Slovenskom raji. Prekrásne miesto. Pri spomienke na Raj si pamätám, raz v jednej rokline pred dlhým rebríkom som sa rozplakal, že to nevyleziem, no a vyliezol som. Vtedy som mohol mať tak 8 – 9 rokov. Zo Slovenského raju nemám žiadne fotky, teda možno by sa v pivnici nejaké našli...

Od roku 1998 sme so spomínanou partiou uzatvárali leto vo Vysokých Tatrách. Hneď v ten rok sme dobili najvyšší vrchol Slovenska, Gerlachovský štít. Samozrejme, nešlo by to bez horských vodcov, ktorými boli Gejza Haak a Ladislav Gardošík. Aj vďaka nim sme boli schopní zísť dole, po tom čo sme z vrcholu videli smrť v priamom prenose. Zo steny vypadol jeden z dvojice Rakúskych horolezcov. Ja som to vtedy ešte tak nevnímal ako rodičia, no s odstupom času to bola skúsenosť. Na vlastné oči som zažil silu hor. Od tohto prvého Tatranského výletu sme s týmito dvomi vodcami a členmi horskej služby ostali v kontakte a naďalej spolu chodíme po horách.

V roku 1999 nebol tento turisticky týždeň, nakoľko som bol s otcom a sestrou v USA. No od roku 2000 až do dnes, vždy na konci leta chodíme do Vysokých Tatier a snažíme sa zdolať všetky značkované, ale aj neznačkované. Tuším, že na všetkých značkovaných som už bol, no tých neznačkovaných je ešte veľa...

Absolvované vystupy:
28.8.1998 – Gerlachovský štít
27.8.2001 – Vysoká
1.9.2001 – Lomnický štít
27.8.2002 – Jastrabia veža
28.8. 2002 – Kolový štít
30.8.2002 – Kežmarský štít, Malý Kežmarský štít, Huncovský štít
27.8.2003 – Prostredný hrot
29.8.2003 – Bradavica
23.8.2004 – Satan
26.8.2004 – Baranie rohy
30.8.2005 – Ganek
1.9.2005 – Ľadový štít
17.8.2007 – Končistá
28.8.2007 – Čierny štít



Vysoké Tatry - Kriváň, rok 2000


Vysoké Tatry - Ľadový štít, rok 2005

Vysoké Tatry - Strelecká veža, rok 2006


Vysoké Tatry - sedlo Váhy, rok 2007


O každom z výstupov by sa dalo písať, no ja sa chcem dostať k etape hrebeňoviek so svojimi kamarátmi zo základnej a strednej školy...

Žiadne komentáre: